středa 5. prosince 2007

Tentokrát to nebude o Islandu, ale o Ubuntu.

5.12.

Když jsem si pořizoval před islandskou misí notebook, tak jsem se dlouho zamýšlel nad tím jaký operační systém zvolím. Myslím, že počítačům trochu rozumím, ale zase na druhou stranu nejsem žádný PC geek. Počítač využívám na práci, ke studiu a na zábavu, nikoliv abych se neustále hrabal v systémovém nastavení. Nový Windows Vista jsem kategoricky odmítl z mnoha důvodů: nesmyslně vysoké hardwarové požadavky (člověk si pořídí nový, výkonný PC a většinu výkonu mu spotřebuje jenom běh OS), bezpečnost otřesná stejně jako u Win XP, stálé kontroly pravosti a odesílání informací kdoví o čem všem, hromada nesmyslných hlášek, které mě přivádějí k nepříčetnosti a nakonec i cena - proč platit za něco, s čím nejsem spokojen a co je permanentně zavirováno nebo plné adwaru?!

Přiznám se, že jsem taky chtěl zkusit něco jiného a poprvé jsem začal vážně uvažovat o operačním systému postaveném na Linuxu. Nakonec jsem se na moudrou radu našeho dodavatele rozhoupal pro Ubuntu, což je jedna z mnoha distribucí Linuxu. Celá myšlenka Linuxu je postavena na svobodném softwaru, takže je k dispozici otevřený zdrojový kód a navíc je vše zdarma. Platíte případně jen za podporu, ale to se týká především firem, pro běžného soukromého uživatele jsou na netu různá fóra a dokumentace.

Základní instalace obsahuje vše co běžný uživatel potřebuje k práci nebo studiu tzn. kancl balík OpenOffice mimo jiné s přímou podporou exportu do PDF, nějaké grafické nástroje, přehrávače na hudbu a video, online slovníky, alternativní klienti pro ICQ, Skype a plno dalších IM protokolů atd. K tomu si můžete stáhnout přímo z nabídky v systému další tuny softwaru co potřebujete a který není obsažen v základní instalaci. Co se týká běžné práce, tak je to plně dostačující. Nicméně například grafický program Gimp (má představovat něco jako PhotoShop nebo PhotoPaint) je pro nějakou vyšší práci s fotkama naprosto nedostačující, nikde jsem tam například nenašel gamma filtr a ani možnost si ho sám nadefinovat, o dalších pokročilých funkcích nemluvě. Zlatej Corel PhotoPaint! Takže na grafiku nebo nějaký specializovaný software zatím není podpora, ale myslím, že 90 % běžným uživatelům by mohla stačit základní instalace. Tím se dostávám k tomu, že běžný software pro Windows vám samozřejmě v Ubuntu fungovat nebude. Toto omezení lze ale obejít použitím emulátoru Windows nebo použít verzi softwaru pro Linux, která je zatím dostupná jenom občas.

Všechno toto je, ale vyváženo mimo jiné těmito argumenty: nemusíte bát virů a adwaru (kdo používá internet banking ví o čem mluvím), nemusíte odklikávat dementní hlášky, máte vychytávky jako více pracovních ploch mezi kterými můžete přepínat, jen tak někdo se vám do PC nedostane, celé Ubuntu si můžete stáhnout z netu včetně pravidelného update a možnosti přechodu na vyšší verzi (vychází každého půl roku), bezproblémovou podporu češtiny (osobně preferuji a provozuji celý systém v EN), výrazně nižší systémové nároky, možnost si systém přizpůsobit po svém a konečně máte pocit, že jste ten kdo PC ovládá, což u Windows právě moc neplatí. Celkově jsem za tu dobu co používám Ubuntu spokojen a ani ty hysterické záchvaty nejsou co bývaly jako s Windows...

Ale nejvíc mě stejně dostává rybička, která mi plave v horním panelu a když na ní kliknu, tak mi poví nějakou veselou hlášku, vtípek nebo citát:)))

PS: Poslední její hláška byla: “You're not my type. For that matter, you're not even my species!!!”




Screenshot pracovní plochy, foto na pozadí je moje vlastní.

2 komentáře:

Unknown řekl(a)...

Zdravím,
je mi trochu líto, že ti Gimp nevyhovuje, protože si myslím, že to rozhodně není špatný software. Sám jsem v něm řadu fotek upravoval a i nějaké koláže dělal (podotýkám, že to byly všechno amatérské pokusy, grafik totiž nejsem) a co jsem potřeboval to tam je. Spíš bych řekl, že je prostě jiný (a některé věci se tam řeší trošičku jinak) a je to jen otázka zvyku. Doporučuju přečíst pár návodů (http://www.abclinuxu.cz/serialy/gimp-v-prikladech nebo http://www.gimp.org/tutorials/ nebo dalších 1000 článků na webu) a podle mě zjistíš, že to jde v něm pracovat.
Můžeš také zkusit Corel PhotoPaint pro Linux (http://www.linuxsoft.cz/sw_detail.php?id_item=104), ale je to asi už trochu starší verze.
Jinak hodně zdaru s Linuxem.

Merrill řekl(a)...

Neříkám, že je špatný, spíš zatím hodně omezený a nevyvinutý.Zjistil jsem to také z právě z manuálu a výpisu funkcí.Jinak dík za tip na Corel Photopaint pro Linux, jsem ani netušil, že vůbec existuje.Verze 9 je sice starší, ale stále myslím lepší než Gimp.