16.9.
Myslím, že bych Vám konečně měl trochu podrobněji popsat to, kvůli čemu tady vlastně jsem!
Ano, sice by někteří z Vás mohli při čtení tohoto blogu nabýt dojmu, že jsem zdejší pobyt pojal výhradně turisticky, ale překvapivě tomu tak není.
Takže, škola je tady za prvé o dost intenzivnější než na mé Alma Mater z důvodu rozdělení semestru na dvě poloviny. Na předměty máte poloviční dobu než u nás, ale zase jsou obvykle jenom dva až tři za „půlsemestr“. V přepočtu na ECTS kredity to vychází jako u nás kolem 30 za semestr. Za druhé mám pocit, že je tu škola o něco náročnější, především na samostudium literatury, které dostanete hromadu a i pro Islanďany je to až na výjimky literatura v angličtině. Anglicky tu mluví skutečně každý velmi dobře, včetně lidí u kterých byste to rozhodně nečekali, jako například starší farmáři. Psal už jsem jeden písemný test (mid-term exam) v polovině poloviny (pro potrhlé matematiky v 1/4) tradičního českého semestru:) Měl jsem pocit, že je to dost jednoduchý, ale zase na druhou stranu kdybych nenastudoval právě tu hromadu literatury a nenapsal poměrně rozsáhlý úkol, tak bych se pořádně zapotil. Takže s tím srovnáváním se školou doma si až tak jist nejsem. Kromě toho dostáváme písemné úkoly, ve kterých je již třeba něco skutečného vyplodit, buď právě na základě studia literatury nebo exkurzí do terénu.
Všechny předměty co mám zapsané, jsou pro studenty co již mají Bc, BSc úroveň, tedy graduate. Slidy na přednáškách jsou v Islandštině, nicméně vyučující se dost často odkazují na vlastní nebo cizí vědeckou práci a ta bývá naštěstí výhradně v angličtině.
Všichni vyučující mají špičkové vzdělání z USA, Kanady a v menší míře ze Skandinávie. Učí a bádají, protože je to opravdu baví a jsou ve svém oboru skutečnými odborníky. Na takové ty pověstné „hejhuly“, kteří (ne)učí, protože nic jiného neumí, tady rozhodně na rozdíl od ČR nenarazíte. Tím ale neříkám, že u nás a na mé Alma Mater nemáme velmi dobré učitele a vědce! Akorát jsou v menšině. Při studování uznávané knihy jednoho velice citovaného autora a hvězdy z oboru Ecological Restoration jsem narazil na citaci vědecké práce našeho učitele, kterého jsem měl na cvičení z jednoho předmětu. Nebudu ho jmenovat, ale asi byste byli hooodně překvapení!
Jinak se z přednášky pořizuje videozáznam, který se poté přenese na net, kde se na něj můžete dívat až do úplného zblbnutí.... To může být také jedním z důvodů, proč na předmětu na kterém je zapsáno 60 studentů nás pravidelně sedí 5!
Musím přiznat, že to byl pro mě docela šok, když jsem se ze záznamu slyšel, jak odpovídám na otázky přednášejícího a rozvíjím své obvyklé lehce obskurní teorie.... Ještě, že jsem se neslyšel při přednesu teď už několika asi 15 minutových prezentací, co jsem tady měl. To už bych se asi dávno oběsil na nejbližším „oběsuschopném“ stromě.
Na poslední přednášce v pátek jsme podrobně probírali formy eroze na Islandu a možná řešení pro jejich „restoration“. Nakonec nám naše vyučující předložila obrázek totálně erodovaného povrchu, na kterém se již vesele rozvíjela typická islandská poušť, s dotazem co s tím. Pobavil mě nápad jednoho spolužáka, který tam navrhoval postavit hliníkárnu, prý už to stejně horší být nemůže:) Tím se dostáváme k dalšímu velice zajímavému tématu, kterým jsou hliníkárny na Islandu, ale o tom, až zase někdy příště!
See Ya!
PS: Asi v polovině týdne jsme měli opět malé zemětřesení o síle 2 stupně, tentokrát s epicentrem jen asi 5 km od školy. Byl jsem právě na obědě, ale nic jsem nezaznamenal.
neděle 16. září 2007
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat